Bærekraft og ansvarlig handel på Rørosmeieriet

Hvordan jobber vi med bærekraft?

Bærekraft er sentralt for Rørosmeieriet, og hver gang vi endrer oss, skal endringen gjøre oss mer bærekraftige. Vi er ikke perfekte, men vi blir stadig bedre.

Hva er bærekraft?

FN definerer bærekraft som «en utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov», og de har definert 17 bærekraftsmål. Dette er verdens felles plan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Bærekraftsmålene gjelder for alle land i verden, også Norge.

Når du kjøper produkter fra Rørosmeieriet, skal du være trygg på at du støtter en verdikjede som er verdt din tillit. På denne sida kan du lese om hvordan vi jobber med bærekraft.

Energi

  • Det er gjort en rekke energibesparende tiltak, som installasjon av fjernvarme og skifte til energieffektive vinduer.
  • Implementering av CO2 som arbeidsmedium har vært et ENOVA-prosjekt, med mål om å redusere klimautslippene våre og effektivisere energibruken.
  • I 2017 ble oljefyr byttet ut med el-kjel og vi kastet ut den siste freonbaserte kjølemaskinen. Siden da har vi vært et freon-fritt meieri, og sluttet å bruke kjølemedium med ozonskadelige stoffer.
  • I 2015 fikk vi en av de første industrielle CO2-baserte varmepumpene med glykolbasert kjøling. Med den produserer vi hele varmtvannsbehovet vårt selv. Vi har installert fem CO2-maskiner på totalt 360 kW.
  • I 2019 monterte bifacial solcelleanlegg på 5 kWp for uttesting på taket og klargjøring av snøhvitt takareal for ytterligere installering.
  • Andre tiltak er batteriprosjekt, valg av mer klimavennlige byggematerialer, heis med dynamo, varmen som skilles ut fra for eksempel kjølerommene skal utnyttes til å varme opp tappevannet og den energien som ligger differansen mellom temperatur på mjølk inn og mjølk ut.

Ansvarlig handel

Det forventes at leverandørene våre følger grunnleggende prinsipper for samfunnsansvar, som samsvarer med Rørosmeieriets verdier og visjon. Rørosmeieriet stiller etiske krav til sine leverandører. Dette dokumenteres i årlig leverandørvurdering.

Vi kjøper sertifiserte råvarer som møter krav til ansvarlig handel og miljøvern. Dette er en sikkerhet for at vi kjøper fra gode leverandører når vi bruker råvarer vi har vurdert til å ha vesentlig risiko knyttet til disse områdene.

Kaffen som brukes i Økologisk Iskaffe med Mjølk er UTZ-sertifisert, i tillegg til at den er økologisk sertifisert.

Miljø og klima

  • Vi er en del av en økologisk verdikjede.
  • Vi jobber for minimalt matsvinn. Produksjonen jobber kontinuerlig for å minimere svinn i produksjonen. Vi har en god kultur for å ta være på mjølka, faktisk så godt at Landbruksdirektoratets omregningsfaktorer ble endret fordi vi har vesentlig mindre svinn enn bransjen ellers. Matsvinn er derfor særdeles viktig del for å bedre for å gjøre oss mer bærekraftige. Vi jobber for å redusere svinn hos forbruker gjennom konkrete tips på emballasje og i vår kommunikasjon ellers. Svinn hos oss som ikke er menneskemat, går til dyrefôr.
  • I 2016 var Rørosmeieriet først ute i Norge med kartong laget av kun fornybare råmaterialer. Plasten som benyttes i både kartong og kork er biologisk kretsløpsplast. Det betyr at den resirkulerbare plasten i kartongene kommer fra ressurser som ellers ville gått til avfall. Kartongen har en ubleket overflate. Det ytterste laget med glatt, hvitt og glanset materiale fjernet fra kartongen. Det gir oss en mjølkekartong som forbruker mindre energi i produksjonen, mindre papp, mindre plast, veier mindre og dermed er mer miljøvennlig.
  • Emballasje er også en viktig del av vårt miljøengasjement. Ofte havner våre vurderinger på en balanse mellom å redusere matsvinn, miljøvennlig og mindre emballasje og holdbarheten til produktene. Vi vurderer emballasjen fra råvare, produksjon av denne til og med mulighetene for bruk etter gjenvinning. Noen problemstillinger vi vurderer:
    • Jo mindre beger vi selger i, jo mindre matsvinn, men mer emballasje.
    • Svart emballasje med carbon black forlenger holdbarheten på produktene og hindrer lyspåvirkning, men norske gjenvinningsanlegg fungerer ikke når de skal plukkes ut til resirkulering.
    • Resirkulert gjennomsiktig plast er mer attraktiv på plast-markedet enn farget plast.
    • En resirkulerbar emballasje som ikke gjenvinnes kan være verre enn en ikke-resirkulerbar.
    • Vi vil selge mer økologiske meieriprodukt og mener at den økologiske driftsformen og verdikjeden bidrar positivt til miljøet.
  • All plastemballasjen vår er resirkulerbar.
  • Vi vurderer ulike plasttyper mot hverandre med tanke på miljøavtrykket i et kretsløpsperspektiv. PP og PE er vurdert som foretrukne fordi det er et godt marked for gjenvunnen PE og PP, og fordi disse forurenser lite ved forbrenning.
  • Endringer som er gjort de siste årene er:
    • Lettere beger med mindre plast.
    • I 2017 gikk vi over til firkantede beger med mindre plast. Firkantede beger gir bedre stabling og frakt av mindre luft. Kundene våre får høyere fyllingsgrad på lastebilene sine, som igjen bidrar til å redusere transportutslippene og påvirker CO2-avtrykket. Med firkantede beger har NorgesGruppens plassutnyttelse gått fra 63 % til 82 %.
  • Ingen kunstige tilsetningsstoffer og matsminke.
  • Vi bruker uraffinert rørsukker i produkter, men produktene våre har en mindre søt smaksprofil og vi bruker ikke kunstig søtning.
  • Vi har som mål å bruke hele mjølkeliteren, både skumma mjølka og fløten.
  • Vi har utviklet bærekraftige produkter med gode egenskaper til forbruker.
  • Vi har etablert bærekraftfond. Anvendelsen av bærekraftfondet besluttes årlig av styret i henhold til gjeldende vedtekter for fondet.
    • Vi har gitt midler til nydyrking.
    • Vi gir midler til omlegging fra konvensjonell til økologisk drift i Røros-traktene.
    • Vi gir midler til de som øker eller har høy grovfôrandel i sin økologiske mjølkeproduksjon i Røros-traktene.