Rørosmeieriet er stolte av at vi nå lanserer mer miljøvennlige, brune kartonger. Vi blir med dette først ut i Norge med denne type kartong.

40% LAVERE CO2-AVTRYKK

– Rørosmeieriet har siden 2016 har gjennomført flere grep for å få en mer bærekraftig kartongemballasje og går foran i sin bransje med dette arbeidet, forteller meieribestyrer Trond V. Lund. I 2016 gikk Rørosmeieriet som første og hittil eneste norske bedrift over til biologisk kretsløpsplast i kartonger og korker. Det betyr at den resirkulerbare plasten i kartongene kommer fra ressurser som ellers ville gått til avfall. I 2017 reduserte Rørosmeieriet kartongtykkelsen og dermed materialforbruket. -Med det siste grepet så har vi i samarbeid med Rørosmeieriet faktisk redusert CO2-avtrykket på deres kartonger med hele 40% siden 2016, sier Andreas Weselka, Key Account Manager i Elopak som leverer de nye kartongene til Rørosmeieriet.

DET GLATTE LAG

De nye og mer miljøvennlige kartongene har en naturlig kartongbrun overflate. Enkelt forklart så er det ytterste laget med glatt, hvitt og glanset materiale fjernet fra kartongen. Da står en igjen med en kartong som forbruker mindre energi i produksjonen, mindre papp, mindre plast, veier mindre og dermed er mer miljøvennlig. -De koster litt mer, men vi har ikke råd til å unnvære et slikt stort bærekraftsteg, forteller meieribestyreren. Han lover at mjølka fortsatt er like god.

NORGES MEST BÆREKRAFTIGE MATAKTØR

Vi debuterte på en førsteplass i matindustrien i årets kåring av Sustainable Brand. Sustainable Brand Index er Nordens største merkevareundersøkelse innen bærekraft. Undersøkelsen baserer seg på tilbakemeldinger fra mer enn 6200 norske respondenter.

Rørosmeieriets visjon er «I takt med naturen» og vi har som mål å være Norges fremste økologiske meieri. – Når vi endrer på noe, så ønsker vi å bidra til mer bærekraft hver gang. Over tid blir det bra bærekraft, sier Lund.

HELMJØLK FØRST UT

Helmjølka til Rørosmeieriet blir første variant som kommer på nye kartonger. –Vi tester produksjonen med ny emballasje denne uka, og så vil vi bruke opp det restlageret vi har av nåværende emballasje før vi lanserer for fullt om en liten måned, forteller Lund.