21,5% protein og 0,6% fett

Det kan være en utfordring å få nok protein med vegetarisk kosthold. Med skjørost i kosten kan du med enkle og smakfulle grep spise mer protein.

Hva er Skjørost fra Røros-traktene?

I bruk er den som en proteinrik, mager og tørr cottage cheese. Skjørost er en av  urostene og har lange tradisjoner i Norge.  Skjørost har fått Beskyttet Betegnelse som bevis på sitt geografiske og historiske særpreg.

Frokost

Bak med Skjørost

Tilsett 150 g per ½ ltr væske. Kjør gjerne med stavmikser. Bak ellers som vanlig.

Frokostbowl med skjørost

Bruk skjørost sammen med müsli og bær i yoghurt, kjøleskapsgrøt eller tjukkmjølk.

Lunsj

Salatost

Skjørost kommer til sin fulle rett i salater. Den gir en fin syrlighet og mye protein. Brukes som den er, eller blandes med olje og ev. urter.

Tips: Bland 150 g skjørost, 2 ss god kaldpresset olje og 1 skvis sitron.

Middag

Skjørostpai

Skjørost er et svært proteinrikt alternativ til vanlig ost i pai. Beregn samme mengde.

Rømmekrem med skjørost

Enkelt å lage og oppbevare, gir nydelig smak og proteiner til mange retter. Pisk 1 beger Røros Rømme til krem. Vend inn 100 gr skjørost. Smak til med salt, pepper, sitronsaft og ev. urter.

Ostens svar på kjøttdeig

Skjørost kan erstatte kjøttdeig i de fleste retter. Lag ferdig alt, og vend skjørosten i til slutt.

Dessert

Skjørostkrem

Kjempegod og proteinrik dessert, får du om du pisker 3 dl fløte og vender i 150 g skjørost. Serveres med bær eller nøtter.